lørdag den 14. april 2012

tip til veninde hygge (flødeboller)

Når jeg er sammen med veninderne laver vi meget tit de samme ting, så hvorfor ikke lave flødeboller, bare for at prøve noget nyt. Jeg fandt den her opskrift på en hjemmeside. Jeg har godt nok ikke prøvet den selv, men tror snart jeg skulle samle et par veninder og gå igang med at lave flødeboller, for de lyder som om de kunne blive en kæmpe hit hos mig. -knus johanne
Det skal du bruge: 500 gram marcipan
300 gram sukker
1 dl vand
150 gram pasteuriserede æggehvider
250 gram chokolade

1: Først skal du lave en marcipanbund. Skær en rulle marcipan ud i cirka 25 stykker. Derefter lægger du dem på en bageplade og bager dem ved 180 grader i 5-8 minutter.
2: Så skal du lave guffet… Kog sukkeret sammen med 1 dl vand. Lad det koge i 2 minutter. Pisk æggehviderne let og tilsæt langsomt sukkerlagen. Guffet piskes stift med en håndmikser i cirka 10 – 15 minutter. Guffet skal piskes så stift, at du kan vende skålen på hovedet, uden at guffet falder ud.
Guffet sprøjtes på marcipanbundene med en plasticpose, hvor du klipper det ene hjørne af, så du har en sprøjtepose. Bag flødebollerne i 5 minutter ved 180 grader, så de får en fast overflade, men pas på de ikke bliver brune.
3. Chokoladen skal smeltes… Smelt noget mørk chokolade i et vandbad. Det er vigtigt, at det er en god chokolade med et højt kakaoindhold, for så bliver flødebollerne bedst.     
stil dem et koldt sted, til chokoladen størkner.



1 kommentar:

  1. Den opskrift må jeg så meget prøve! Sød blog, bliver helt klart fast læser hos dig.
    Tag gerne et kig forbi min blog og bliv fast læser, selvfølgelig kun hvis den er noget for dig :)

    kram herfra.

    www.Kristindelprado.blogspot.com

    SvarSlet